Filip Vande Cappelle (EHS): “Het zal dringen worden voor de paarden aan de incheckbalie na de crisis!”

Reportage
01 apr 2020
Door Horseman Kristof

Filip Vande Cappelle weet als president en founder van EHS, perfect wat ‘quarantaine’ betekent. Jaarlijks komen enkele duizenden paarden in ‘verplichte quarantaine’ in de stallen van European Horse Services in Meetkerke bij Brugge. Van daaruit vertrekken ze na X-aantal dagen naar hun nieuwe eigenaars overal ter wereld. Sinds de Corona-crisis heeft het begrip ‘quarantaine’ een andere connotatie gekregen bij EHS. Corona en de bijhorende crisis treft heel veel actoren in de paardenwereld. Het is met EHS helaas niet anders. “Het is wat het is en leuk is het helemaal niet. Maar we moeten er ondertussen het beste van maken.” opent Filip, die ondertussen wel hoopvol blijft over het post-corona-tijdperk. “De honger zal immers groot zijn.” 

Fantastische equipe

Filip: Ons bedrijf is bijna volledig dicht.  Er vertrekken amper nog zendingen, een uitzondering niet te na gesproken.  Chauffeurs gaan wel nog de baan op, maar beduidend minder dan een paar weken terug.  Onze stalmedewerkers zijn alle dagen paraat om de paarden bij ons op het bedrijf in goede gezondheid te houden.  Al onze kantoormedewerkers zijn echter noodgedwongen thuis maar staan onze klanten van daar uit te woord.  De eerste twee, drie dagen was dit nog dragelijk en kwam het zelfs een beetje als een verademing. Even geen stress en de klok rond in de weer zijn om alle zendingen vlotjes te laten verlopen.  Maar nu vindt iedereen dat het toch wel welletjes is geweest en willen ze zo vlug mogelijk terug aan de slag.  Ik prijs me heel gelukkig dat we op een fantastische en toegewijde equipe kunnen rekenen. Ze doen er alles aan om onze klanten zo goed mogelijk bij te staan en de paarden gezond te houden.

On hold

Filip: Door de wereldwijde maatregelen, werden op slag een aantal zendingen op ‘hold’ geplaatst.  Kort na de eerste dramatische berichten uit Wuhan werd al een eerste zending naar China verplaatst tot een nader te bepalen datum...  Die paarden staan ondertussen nog steeds bij ons in quarantaine.  Daarna kwamen nog meer annulaties en/of beperkingen. Niet alleen voor China maar ook naar andere landen.  Het gevolg is dat er nu nog een zeventigtal paarden bij ons op stal staan… Veel langer dan voorzien!   


Personeelsgebrek overheidsdiensten 

Filip: Ondertussen blijkt er nu ook een personeelsgebrek te zijn bij bepaalde overheidsdiensten. Vooral daar waar ‘voeding’ en ‘dieren’ onder hetzelfde departement vallen.  Zo heeft Nederland vorige week beslist om géén export-certificaten voor paarden, of voor paardensperma, meer af te leveren.  De ambtenaren die deze certificeringen normaal uitvoeren, worden ondertussen ingezet in de voedselketen. Daar is het momenteel alle hens aan dek. Begrijpelijk uiteraard, maar het helpt ons bedrijf en bij uitbreiding de sector, niet. Ierland kent dezelfde problematiek. Deze week stonden er nog drie vluchten op de planning naar New York met hoofdzakelijk Nederlandse en Ierse paarden. Die gaan dus helaas ook niet kunnen vertrekken.

Begripvol

Filip: Paarden blijven dus langer in quarantaine op stal bij ons. Dit is uiteraard niet leuk voor de klanten en het brengt extra kosten met zich mee. Maar ik denk dat elke klant dit wel begrijpt.  Er is ook geen pasklare oplossing voor handen en de beslissingen van de overheid kunnen we natuurlijk niet zo maar naast ons neer leggen.  Geduld oefenen is het enige wat we momenteel kunnen doen. Net zoals de manegehouders, de professionele ruiters en de organisatoren ook moeten doen.  Ondertussen trachten we de paarden die in quarantaine staan zo goed mogelijk te verzorgen en in beweging te houden.  Onze stalmanager, Julie Martijn en haar team medewerkers zijn zowat de enigen in het bedrijf die nog steeds van ’s morgens tot ’s avonds in de weer zijn om de paarden gezond te houden.

Grote honger

Filip: “De situatie is voor iedereen hetzelfde, voor elke sector.  We moeten dit gewoon aanvaarden. De verliezen verwerken en er straks weer volle bak tegen aan gaan.  We kunnen er nog lang over zeuren, maar uiteindelijk kunnen we er niets aan veranderen. Mijn ouders hebben me altijd gezegd dat ik op de trein moest springen als die in het station voorbij komt….  Twijfel je, … dan is die trein weg en komt hij nooit meer terug.   Ik denk dat dit voor de handel een beetje hetzelfde zal zijn.  Als de corona-crisis voorbij zal zijn, zal de honger zéér groot zijn. Zowel bij de ruiters, de eigenaren als de paardenhandelaren.  Ik zie onze sector daardoor wel heel snel terug het oude niveau terug halen.  Meer zelfs,  ik denk dat drukker dan ooit tevoren zal worden.  Maar de ‘verloren weken of maanden’ nog helemaal goed maken zal er helaas niet in zitten vrees ik.  Ik vergelijk het met de horeca. We zullen straks met zijn allen terug massaal op restaurant gaan, maar die restaurants zijn echter niet in de mogelijkheid om hun capaciteit meteen te verdubbelen om de geleden verliezen te goed te maken. Omdat de ruimte en de medewerkers er niet zijn.

‘Open reservaties’

Filip: Ik vermoed dat we een zéér drukke zomer en najaar tegemoet zullen gaan als dit allemaal achter de rug is.  We voorzien nu al capaciteitsproblemen. De luchtvaartsector zal de stijgende vraag niet onmiddellijk kunnen beantwoorden en  tarieven zullen hoogstwaarschijnlijk de lucht ingaan.  Mensen die nu al weten dat ze straks paarden willen exporteren naar de populaire bestemmingen, zouden best nu reeds ‘open’ reservaties maken – alhoewel een definitieve vluchtdatum nog niet kan gegeven worden.  Het zal immers dringen worden aan de “check-in” voor de paarden op elke luchthaven! 

------

Wat kan en mag er nog op het vlak van transport van paarden?

WEGTRANSPORT

-              Alle verplaatsingen voor recreatieve doeleinden zijn niet toegestaan (rit naar de manege, naar het strand of het bos, trainingen gaan volgen op verplaatsingen, etc). Dit zowel binnen BE als er buiten.

-              Uitzonderingen zijn transporten die dringend zijn om medische aard: deze zijn wel toegestaan (bv naar de dierenkliniek voor een dringende ingreep).  Ook dringende transporten om het welzijn van uw paard te garanderen zijn toegestaan: bv u kan u paard per trailer / vrachtwagen gerust naar de weide brengen.

-              Alle commerciële transporten blijven echter ook toegestaan!  Maar het moet beroepsgoederenvervoer zijn.  Ook Frankrijk, Spanje én Italië zijn in principe zelfs mogelijk.  We hebben er echter zelf voor gekozen, ter bescherming van onze chauffeurs, om momenteel géén vrachtwagens naar Italië en/of Spanje te laten rijden.  Er bestaat zoiets als de wettelijke beperkingen… maar laat ons vooral toch ons gezond verstand gebruiken.

LUCHTTRANSPORT

-              Een aantal luchtvaartmaatschappijen nemen momenteel géén levende dieren mee aan boord.  Niet zozeer omdat deze een directe bedreiging vormen voor besmetting, wel omdat dit mogelijks complicaties met zich meebrengt en levende dieren altijd zéér kwetsbaar zijn.  Het minste oponthoud kan voor enorme problemen zorgen.  Niet alle luchthavens beschikken over faciliteiten om paarden (of andere dieren) op te vangen, bovendien mogen verschillende zendingen ook niet met elkaar in contact komen vanwege hun bijzonder gezondheidsstatus.  Dit is zo wie zo van toepassing bij elke grote crisis in de luchtvaartindustrie: we maakten dit ook reeds mee in 2001 met de aanslagen van 9/11 en met de uitbarsting van de Eyjafjallajökull in 2010.

 “Veel maatschappijen staan wél nog toe om paarden te vliegen.  Het probleem daar zijn echter niet de paarden, maar wel onze begeleiders die met de paarden mee vliegen.  Ofwel mogen zij niet vliegen; ofwel moeten ze bv 14-dagen in quarantaine voor of na hun terugvlucht.  Ook iets dat we onze medewerkers momenteel niet willen aandoen, om nog maar te zwijgen over het gevaar van een eventuele besmetting.” geeft Filip mee.

 
Bron: 
Kris Van Steen voor Horseman